donderdag 12 januari 2012

Over Grondwerk en Rijwerk

Waarom is het Rijwerk-boek nog niet gedrukt?
Omdat het nog niet klaar is, en omdat ik een goed boek wil hebben en dus niet op een datum wil vastgepind worden (ondanks dat ik zelf november had gezegd).
Dus wanneer wordt het gedrukt? Als het klaar is.

Het uitstellen van het drukken van het Rijwerk-boek betekent echter ook dat het Grondwerk-boek (nog) niet in herdruk is. We hadden namelijk van de drukker een prijs gekregen voor het tegelijk drukken van beide boeken.

Zoals jullie weten (of niet weten): de schrijver van een boek houdt het minst over aan z'n eigen boek. Als een boek aan jou verkocht wordt voor 25 euro, gaat er 12 à 12.5 euro naar de distributeurs (die zorgen dat het boek in paardensportwinkels ligt en verkopen online het grootste deel van de oplage). Van de andere helft van de verkoopprijs gaat zo'n 6 euro naar de drukker, en dan een 3 euro naar de opmaak. Dat betekent dat van 25 euro slechts 3 euro naar de schrijver gaat. Bruto. Voor een boek waar ik letterlijk jaren aan werk.

Dat is niet fijn, uiteraard. Maar je kan niet zonder distributeurs: ik krijg zelden mensen die rechtstreeks bij mij bestellen (wat ik uiteraard jammer vind, want dat zijn de exemplaren waar ik tenminste een redelijk aandeel aan verdien, en niet de distributeur). Dus was ik wel blij met dat tegelijk drukken, omdat het goedkoper zou zijn. Het Rijwerk-boek is namelijk in kleur, kost dus véél meer om te drukken, en zal dus zo'n 30 euro moeten gaan kosten. Dan nog hou ik er per exemplaar nog minder aan over dan aan het Grondwerk-boek. Niet de distributeur: die verdient er méér aan, namelijk (bijna) de helft van 30 euro.

Maar het Rijwerk-boek was niet klaar in november. Dus ging ik ook de herdruk van het Grondwerk-boek uitstellen. Misschien haalden we kerst wel.  Maar het paard van de ruiter waar ik die laatste foto's bij zou gaan maken is geblesseerd (en nog steeds). En tussendoor zit ik nog te schaven aan de tekst. Dat betekent dat het Rijwerk-boek nu nog steeds niet klaar is.

Mijn distributeurs worden ongeduldig, omdat jullie, hun klanten ook ongeduldig worden. Er zijn Grondwerk-boeken bij hen in bestelling, en ze kunnen niet geleverd worden. Ik begrijp het best, maar als ik me onder druk laat zetten door distributeurs ben ik het die inkomsten verliest, niet zij.

Daarom dus mijn vraag: kunnen jullie nog even wachten?

ps. Als je echt al lang op dat Grondwerk-boek wacht: ik heb nog welgeteld 28 exemplaren hier in huis. Mail me maar.